Jak zorganizować miejsce pracy aby pracować efektywniej ?

Jak zorganizować miejsce pracy

Miejsce do pracy w domu?

Nie rezygnuj z przestrzeni do pracy w domu. Nawet gdy głównie pracujesz w biurze, powinieneś sobie zapewnić przynajmniej asekuracyjne warunki w miejscu zamieszkania. Każdy potrzebuje specyficznego wyposażenia w zależności od swoich zadań. Jak zorganizować miejsce pracy aby pracować efektywniej? Poniżej opisałem pewne minimum, które powinieneś rozważyć.

Nie współdziel miejsca pracy

W miarę możliwości postaraj się mieć oddzielne miejsce pracy w swoim domu. Dobrzy byłoby gdyby Twoi współlokatorzy nie korzystali z Twojego biurka. Możesz wtedy stworzyć swoje małe królestwo, czuć się komfortowo i w pełni kontrolować swoją pracę.

Dokumenty, papiery

Sprawdź tacki i wieszaki na dokumenty. Są stosunkowo tanie, a pozwalają zachować porządek. Tacki zwykle ustawiane w rogu biurka mają tendencję do spadania. Przyklej je taśmą dwustronną do biurka. Powinny się znajdować w odległości na wyciągnięcie ręki. Wieszaków na dokumenty nie wieszaj przed sobą. Raczej na bocznej ścianie. Przed Tobą powinna znajdować się tablica korkowa albo pusta przestrzeń. Dokumenty składuj w najprostszych segregatorach lub szarych teczkach. Nie różnicuj ich kolorami.

Narzędzia

Zapewnij sobie także:

  • długopisy, ołówki
  • kartki czystego papieru
  • karteczki samoprzylepne
  • zszywacz i zszywki
  • taśmę klejącą

Taki podstawowy zestaw zapewnia Ci swobodną obsługę dokumentów, planowanie i realizację zadań.

Metkownica

Jeżeli przechowujesz większe ilości dokumentów rozważ zakup metkownicy. Jest to mała przenośna drukarka pozwalająca na bardzo sprawne oznaczanie segregatorów, teczek, tacek, szuflad i papierów. Zapłacisz nie więcej niż 150zł.

Urządzenia elektroniczne

Urządzenia, z których korzystasz w miejscu pracy mają to do siebie, że często pojawiają się w nim razem z Tobą i razem z Tobą znikają. Jeżeli masz tendencję do bałaganiarstwa, możesz na blacie zaznaczyć taśmą miejsca, w które odkładasz poszczególne urządzenia. Zrób to jednak tylko w ostateczności. Jeżeli korzystasz z laptopa rozważ zakup monitora. Będzie to zdrowsze dla Twojego kręgosłupa ze względu na odpowiednią wysokość względem wzroku. Nie korzystaj ze stojaków na smartfona. Jeżeli nie korzystasz z tych urządzeń podczas pracy, wycisz je i ściągnij z biurka.

Oświetlenie

Światło słoneczne powinno padać od strony Twojej niepiszącej ręki. Oświetlenie sztuczne powinno znajdować się w miarę wysoko aby wystarczająco się rozproszyć, również od strony niepiszącej ręki. Nie na wprost aby nie robić refleksów od błyszczących kartek, koszulek czy ekranu tabletu. Zastanów się nad źródłem ledowym, w którym możesz wybrać ciepło bieli. Poszukaj lampek ze zmiennym natężeniem światła. Włącznik powinieneś mieć na wyciągnięcie ręki.

Przewody, zasilacze, ładowarki

Będą Ci z pewnością przeszkadzać, ale są konieczne. Przewody prowadź tak aby było ich jak najmniej na biurku i pod nogami. Masz na to 3 sposoby:

Redukcja – zrezygnuj z przewodów, których nie potrzebujesz (myszkę przewodową zastąp bezprzewodową, jeżeli Twoja drukarka ma Wifi, zrezygnuj z przewodu USB),

Specjalne przeznaczenie – zapewnij sobie zestaw przewodów przeznaczonych tylko do biurka: ładowarka, zasilacz, przewód USB, Ethernet. Nigdy ich nie zabieraj.

Uporządkowanie – Zastosuj prowadniki na przewody, opaski zaciskowe, peszle. To kosztuje grosze, a może zmienić pajęczynę przewodów w ozdobę. Znajdziesz to w popularnych marketach budowlanych lub RTV-AGD.

Jeżeli zdecydujesz się na prowadniki, prowadź osobno przewody zasilające i sygnałowe. Nie bój się zamocować przewodów do biurka na stałe. Zapewnij sobie także specjalnie przeznaczoną listwę 230V.

Kosz

Jest to obowiązkowy element Twojego miejsca pracy. Nie możesz sobie pozwolić aby przerywać zajęcie wyrzucając śmieci w innym pomieszczeniu. Aby chronić swoje dane i nie narażać się na wyciek informacji rozważ zakup niszczarki.

Co jeszcze?

Oczywiście innych narzędzi potrzebuje architekt, innych nauczyciel języka polskiego, jeszcze innych właściciel sklepu wędkarskiego. Co jest niezbędnym narzędziem w Twoim domowym biurze? Napisz w komentarzu, bez czego nie wyobrażasz sobie pracy, a co uważasz za zbędne? Czy masz jakieś nietypowe pomysły?

 

Przeczytaj także: Narzędzia do organizacji zadań

 

 

Podziel się wiedzą!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn