Jak wykorzystać swoje wady?

przyznajemy się do małych wad

Po co mi to?

Wykorzystaj tę wiedzę aby lepiej:

-wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej,

-przekonać do swojego pomysłu,

-zwiększyć sprzedaż bezpośrednią,

-stworzyć skuteczniejszą reklamę.

Manipulacja, która opiera się na wadach

Przyznanie się do wady z pewnością nie jest czymś przyjemnym, a już na pewno nie poprawi Twojej pozycji w autoprezentacji. Istnieje jednak technika pozwalająca wykorzystać Twoje słabe strony do osiągania celów. Ta technika znana jest jako przekaz dwustronny.

Jak to zrobić?

Przyznawanie się do niewielkich wad przekonuje rozmówcę o naszej szczerości i czyni nas bardziej wiarygodnymi w dalszej części rozmowy.

Jak zatem sformułować przekaz?  Stosując tę technikę należy w pierwszej kolejności podać wadę o niewielkim znaczeniu, a następnie zrekompensować ją zaletą o kluczowym znaczeniu.

Przykład: Samochód który Panu sprzedaję ma wypaloną żarówkę kierunkowskazu, ale za to silnik i reszta mechaniki jest niezawodna.

W pierwszej części zdania podnosimy nasz poziom wiarygodności, aby następnie przekazać rozmówcy zalety, już na tym podniesionym  poziomie. Z pewnością dla kupującego ważniejsza jest jakość silnika, a nie spalona żarówka kosztująca grosze.

Zrób to niepytany

Należy także pamiętać o tym, aby przekazać informację o wadzie z własnej inicjatywy. Tylko wtedy nasza wiarygodność wzrasta. Technikę tę stosują prawnicy, przyznając się celowo podczas rozpraw do swoich niewielkich błędów w poprzedniej argumentacji, zyskując tym samym przychylność sędziów.

Jaką wadę wybrać?

Pamiętaj, że przekazywana wada nie może być istotna. Służy ona wyłącznie do podniesienia poziomu wiarygodności. Musi jednak być prawdziwa.

Zwiększanie skuteczności techniki

Pamiętaj także, że skuteczniejsze są przekazy w których powiązano wadę z zaletą.

Przekaz skuteczny: Nasza restauracja nie ma parkingu dla gości, ale za to jest w niej przytulnie.

Wada nie ma związku z zaletą, obecność parkingu ma się nijak do ilości stolików. Poprzez przyznanie się wiarygodność wzrasta, jednak brak parkingu pozostaje w umysłach klientów jako wada.

Przekaz skuteczniejszy: Nasza restauracja ma mało stolików, ale za to jest w niej przytulnie.

Wada jest bezpośrednio powiązana z zaletą. To, że jest przytulnie może wynikać z małej powierzchni lokalu. Z powodu przyznania się do winy wiarygodność wzrasta, natomiast już w drugiej części zdania wada ta zostaje zamieniona w zaletę.

Zapamiętaj: Aby skutecznie przekonać kogoś o czymś, przekaż mu istotną zaletę, poprzedzoną nieistotną wadą.

Przeczytaj także: Reguła wzajemności

Podziel się wiedzą!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
  • Pomijając całą lingwistykę, taka zwykła autentyczna szczerość jest podstawą do nawiązania dobrych relacji z drugim człowiekiem.

    • PrzeczytałemPL

      To prawda, autentyczność jest bardzo ważna w relacjach. Jednocześnie warto znać pewne techniki perswazji i nabyć umiejętności funkcjonowania w świecie nieskorym do szczerości. Bardzo często musimy przekonać do czegoś osoby, które nam źle życzą lub zwyczajnie mają własne interesy sprzeczne z naszymi. Powinniśmy także rozumieć mechanizmy wpływu żeby skutecznie się przed nimi bronić.