Reguła wzajemności

regula wzajemnosci

Reguła wzajemności to jedna z ważniejszych technik manipulacyjnych. W tym tekście dowiesz się jak ją stosować aby łatwiej osiągać cele oraz jak się przed nią bronić.

Metoda ta polega na silnej potrzebie odwzajemnienia przysługi. Im bardziej przysługa jest szczera i jawnie bezinteresowna, tym większa jest inwestycja w czyjeś zobowiązanie. Jeżeli, ktoś jest już wobec Ciebie zobowiązany, wtedy wykorzystujesz ten fakt do własnego celu.

Co istotne, reguła wzajemności działa nawet wtedy, gdy stron nie łączą dobre relacje. Jeżeli są szanse na ocieplenie stosunków, zyskasz nie tylko zobowiązanie, ale
także realnego partnera na dłużej. Jeżeli jednak strony nie przypadną sobie do gustu, to i tak najprawdopodobniej zyskasz możliwość skorzystania z jednorazowej przysługi. Tak czy owak, wygrywasz.

Przykłady:

  • rozdawanie cocacoli na chodniku – firma oczekuje, że później będziesz wybierał jej produkty
  • pomoc koledze w projekcie – zapewniasz sobie jego pomoc w przyszłości
  • puszczenie pracownika wcześniej do domu w wyjątkowej sytuacji – zwiększasz lojalność swojego pracownika w przyszłości

 

Ciekawe jest również to, że tego rodzaju manipulacji często poddajemy się świadomie i nie wstydzimy się do tego przyznać.

„Wiesz co ja wezmę colę zamiast pepsi. Ostatnio dostałem colę za darmo na chodniku, to czemu miałbym wziąć coś innego?”

Potwierdza to tylko fakt, że jest to naprawdę mocne narzędzie i powinniśmy je stosować.

Problem:

Brak czasu. Reguła wzajemności przynosi efekt dopiero w drugiej iteracji: „1.najpierw ja jemu, 2.potem on mi”. Dlatego często nie zdążymy wytworzyć zobowiązania aby szybko otrzymać przysługę zwrotną. Jeżeli potrzebuję dzisiaj wrócić wcześniej do domu, nie zdążę już wyświadczyć szefowi przysługi, aby był on bardziej skłonny na ustępstwo. Z pewnością potraktuje on twoją przysługę jako nieszczerą.

Rozwiązanie 1

Zdobywaj zobowiązania zanim sam będziesz potrzebował przysługi. Inwestuj szeroko w dobre relacje. Niech stanie się to Twoim zwyczajem.

Rozwiazanie 2

Zadeklaruj swoją spontaniczną chęć wykonania przysługi w przyszłości.

Przykład: Zauważasz, ze pani w serwisie reklamacyjnym jest uprzejma. Informujesz ją o tym w formie komplementu i wyrażasz chęć napisania pochwały do przełożonych. Prosisz o kontakt aby napisać maila. Dopiero po tym zwracasz się z prośbą. Oczywiście jesteś uczciwym człowiekiem i po powrocie do domu spełniasz obietnicę.

Podziel się wiedzą!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn